Blogille selkeä suunta brändäämällä

Blogibrändin rakentamisen vaiheet

  1. Perusteiden määrittely: mistä blogissa on kyse?
  2. Kohderyhmän määrittely: kuka blogia lukee?
  3. Visuaalisen ilmeen rakentaminen: logo, värit, kuvat, fontit, kielen tyyli
  4. Markkinointi: miten blogille saadaan uusia lukijoita?
  5. Mittaaminen: miten meni?

Tässä postauksessa keskityn käsittelemään brändin rakentamisen ensimmäistä vaihetta.

Brändi rakentuu arvoille ja tavoitteille

Jokainen bloggaaja pääsee valitsemaan blogilleen nimen, kertomaan lyhyesti mistä blogissa on kyse ja kirjoittamaan itsestään esittelyn. Osa suunnittelee logon ja valitsee blogin yläpalkkiin kuvan. Kaikki tämä on brändäystä. Jokainen valittu yksityiskohta ohjaa lukijan mielikuvia. Valintoihin panostamalla voi luoda yhtenäisen ja lukijoita puoleensa vetävän kokonaisuuden.

The Minimalists -bloggarit kertovat käyttäneensä yli 10 tuntia juuri heille sopivan fontin valintaan. Brändäystä ei tarvitse ottaa ihan niin vakavasti, mutta ei myöskään valita sitä ensimmäisenä eteen tulevaa teemaa, kuvaa, väriä ja fonttia.

Brändi on tunne tai mielikuva asiakkaan mielessä.

Brändin rakentamista ei kannata aloittaa logosuunnittelulla vaan koko blogin konseptia pohtimalla. Mistä aiheista haluat kirjoittaa ja miksi? Mitkä ovat tavoitteesi? Visuaalisuus suunnitellaan vasta blogin arvojen ja tavoitteiden muodostaman pohjan päälle. Brändin arvot ja tavoitteet ilmentyvät visuaalisena ilmeenä ja käytetyssä kielessä. Myös bloggaaja itse edustaa rakentamaansa brändiä.

Brändi ei ole jotain tekijästään täysin erillistä, vaan se henkilöityy blogin kirjoittajassa. Jos kyseessä on asiantuntijablogi, brändin on oltava omistajansa oloinen. Jos blogissa on useampi kirjoittaja, brändäys kannattaa tehdä yhdessä, jotta siitä tulee kaikkien tekijöidensä näköinen. Jos kirjoitat omalla nimelläsi, lukijan näkökulmasta sinä henkilönä edustat luomaasi brändiä.

iker-urteaga-246955.jpg

 

Vala brändillesi vahva perusta vastaamalla näihin kysymyksiin

Mikä on blogisi tarkoitus?

Miksi haluat blogata? Mistä aiheesta kirjoitat? Miksi juuri sinä olet paras kirjoittamaan valitsemastasi aiheesta? Kenelle kirjoitat?

Esittelysivu on yksi blogien vierailluimmista sivuista. Blogin lukijat haluavat tietää kuka kirjoittaa ja miksi. Esittelysivu virittää blogin tunnelman ja esittelee näkökulman – se on blogin sielu. Se kertoo mitä lukijaa saa blogistasi.

Jos blogini olisi ihminen, minkälainen hän olisi?

Onko blogisi hauska ja asiallinen? Tieteellinen ja ajankohtainen? Kepeä ja iloinen? Inspiroiva ja syvällinen?

Kirjoitustyyli on osa brändiä ja jatkuva tyylin vaihtuminen voi olla lukijalle hämmentävää, erityisesti asiantuntijablogissa. Blogin persoonallisuuden ei täydy olla yksi yhteen omasi kanssa, mutta täysin erilaiset ne eivät voi olla. Oman äänesi pitää näkyä tekstissä.

Mikä tekee blogistani uniikin?

Miten sinun blogisi eroaa muista? Minkä takia juuri sinun blogistasi tulee suosittu?

Kaikki aiheet on jo käsitelty, mutta ei kaikista näkökulmista, eikä kaikilla yhdistelmillä. Englanniksi tästä puhutaan nimellä unique selling proposition eli USP.

Mitä lupaat lukijoillesi?

Mieti myös mitä hyötyä blogistasi on lukijoille. Vastauksen kiteytyksestä voi syntyä blogisi slogan, joka kertoo uudelle lukijalle nopeasti mistä on kysymys. Monelta blogilta tämä puuttuu, mutta löysin silti muutaman esimerkin:

Blogin lupausta voi kehitellä hissipuheen avulla. Jos sinun pitäisi esitellä blogisi tuntemattomalle ihmiselle puolen minuutin mittaisen hissimatkan aikana, miten saisit hänet kiinnostumaan?

Brändimäärittelyä ei tarvitse julkaista blogissa kokonaisuudessaan. Sitä voi käyttää omana ohjeena blogia kirjoittaessa ja kuvia valitessa. Osia siitä voi käyttää blogin esittelysivulla ja kirjoittajaesittelyssä.

ian-schneider-66374

Visuaalinen ilme

Kun blogin tavoitteet ja tyyli on päätetty, on helppo valita visuaalisia elementtejä, jotka tukevat valittua tunnelmaa.

Käytätkö kuvia, joissa on paljon liikettä vai rauhallisia tunnelmakuvia? Käsitteletkö kaikki kuvat saman sävyisiksi? Sopiiko blogin viestiin aktiivisen kirkkaat, romanttisen hempeät vai rauhallisen murretut sävyt? Entä tekstityypit, valitsetko perinteiset ja ultramodernit fontit? Suunnitteletko logon vai riittääkö, että blogin nimi näkyy yläpalkissa? Minkälaisen mallipohjan valitset blogiisi?

Jokaisella visuaalisella valinnalla voi kuljettaa lukijaa kohti jotakin mielentilaa.

Miksi pitäisi brändätä?

Oleellinen osa brändäystä on blogin tavoitteiden selkeyttäminen ja fokusointi. On helpompi kirjoittaa postauksia, kun blogisi ydinviesti on jatkuvasti tuoreessa muistissa.

Brändisuunnitelma pitää blogin yhtenäisenä sisällöllisesti ja visuaalisesti.

On eri asia kirjoittaa yleisesti mistä tahansa leipomiseen liittyvästä, kuin keskittyä erikoisen upeisiin kakkujen peilipinnoitteisiin.

On helpompi valita uusimpaan postaukseesi sopivaa kuvitusta, kun olet etukäteen päättänyt, että blogisi kuvamaailma on iloista ja retrohenkistä, kuin että valitsisit kuvaa ilman ennalta päätettyä linjaa.

Kun blogillasi on selkeä aihe, tyyli ja tavoite, sinun on helppo viestiä siitä muille. On eri asia yrittää markkinoida mahdollisille asiakkaille käsintehtyä täysjyväkauraleipää kuin leipää. Yksityiskohdat erottavat sinut muista ja lukijat löytävät sinut.

Mutta kuten ei mikään elämässä ole pysyvää, niin ei ole brändikään. Se elää ja kehittyy vuorovaikutuksessa lukijoidesi kanssa. Brändi on suunta, jonne olet menossa. Brändi on suunta, jonne olet päättänyt ohjata lukijoitasi.

-Tanja


 

Postauksessa hyödynnetyt lähteet:

Kuvat: Unsplash.com: Kelly Sikkema, Iker Urteaga, Ian Schneider.

Mainokset

5 thoughts on “Blogille selkeä suunta brändäämällä

Add yours

  1. Hienosti kiteytetty teksti heille, jotka edes miettivät blogin aloitusta.

    Olet blogillasi hyvä esimerkki kiinnostavasti rakennetusta kokonaisuudesta: Lista, nostot, väliotsikot ja kuvat toimivat typografisina elementteinä, jotka tekevät blogista miellyttävän lukea.

    Kokonaisuudessaan hyvä paketti 🙂
    Kiitos!

    Tykkää

    1. Minusta toit monipuolisesti esille mitä kaikkea pitää ottaa blogissa esille. Keskeistä oli syy tehdä blogia ja löytää lukijat.

      Mielenkiintoista, että jotkut käyttävät niin paljon aikaa esim fontin etsimiseen. Luulen, että minun lukijoilleni se ei olisi niin merkityksellistä. Olit myös etsinyt linkkejä.

      Luen tätä kirjoittaessani blogiani. Itse haluan myös ottaa riskejä ja olla keskeneräinen, onkohan se osa mun brändiä.’

      kiitos

      Tykkää

  2. Hyviä ohjeita aloittelevalle – tai jo jonkin aikaakin bloganneelle.
    Itse olen ollut aika aktiivisesti mukana matkabloggaajien keskusteluryhmässä Facebookissa ja säännöllisin väliajoin sielläkin käydään keskustelua tuosta aiheesta, jonka hyvin tiivistät lauseissasi ”Blogin lupausta voi kehitellä hissipuheen avulla. Jos sinun pitäisi esitellä blogisi tuntemattomalle ihmiselle puolen minuutin mittaisen hissimatkan aikana, miten saisit hänet kiinnostumaan?”
    Suomessa on satoja matkablogeja ja seuraan monia niistä, mutta harvaa niistä pystyy yksilöivästi kuvaamaan lauseella tai parilla. Useimmat yrittävät olla kaikkea: matkoja lasten kanssa tai ilman lapsia, matkoja lähelle ja kauas, aktiivimatkoja tai ruokamatkoja. Laaja aihepiiri mahdollistaa bloggaajalle kaikesta kirjoittamisen, mutta lukijalle ei jää blogista selkeästi yksilöityä mielikuvaa.
    Omalta osaltamme olemme toivottavasti jossain määrin ainakin tunnettuja Suomen ainoana maabongausharrastukseen keskittyvä matkablogi.

    Tykkää

  3. Mielestäni tämä on esimerkillinen blogiteksti selkeydessään ja luettavuudessaan. Tärkeitä kysymyksiä omaa blogia suunnitellessa.

    Eniten pohdintaa tekstissä herätti seuraava lause: ”…jatkuva tyylin vaihtuminen voi olla lukijalle hämmentävää, erityisesti asiantuntijablogissa”. Saattaisi olla vaikea valita jokin yksi tyyli, esim. inspiroiva ja syvällinen, ja kirjoittaa aina vain sillä tyylillä.

    Blogin aihepiirin rajaus taitaa myös olla yksi hankalimmista kohdista, ainakin itselleni. On vaikea päättää, mihin rajaa aiheensa, kun näkökulmia ja kiinnostuksen kohteita voi olla monia eikä haluaisi rajoittaa kirjoituksiaan vain yhteen. Lopputulos saattaa silloin kuitenkin olla sekava, kuten Pirkko tuossa kommentoikin erilaisista matkablogeista, jotka yrittävät olla samaan aikaan vähän kaikkea.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: