10 syytä, miksi blogi(si) ei menesty

Perustitko innokkaana blogin, mutta yrityksestä huolimatta lukijamäärät pysyvät samana eikä sivusto lähden nousukiitoon? No näin kävi allekirjoittaneelle. Päätin ryhtyä blogitalkoisiin ja selvittää, miksi sivustoni ei menesty.

Tutkimustyötä tehdessäni törmäsin blogivalmentaja Tiia Konttisen artikkeliin ”15 syytä, miksi blogisi ei tule koskaan menestymään”. Käyn lyhyesti läpi Konttisen keskeisiä argumentteja ja peilaan niitä kirjoittajan omaan blogisfääriin. Osa väittämistä on itsestäänselvyyksiä, mutta kertaushan on opintojen äiti. Ehkä siinä sivussa sinäkin kanssabloggaaja tai blogia suunnitteleva kirjoittaja saat muutaman kullanarvoisen neuvon, jolla raivaat tiesi menestysbloggaajien klubiin.

1. Et ole määritellyt, mitä menestys merkitsee sinulle. Blogisi ei tule menestymään, jos et määrittele sille menestystekijöitä. Mieti samalla myös, mitä (2.) tavoitteita asetat blogillesi. Aloita tavoitteiden asettaminen sekä lyhyelle että pidemmälle aikavälille. Konttinen vinkkaa esimerkiksi mikrotason tavoitteeksi kävijämäärän kasvattamista kuukaudessa muutamalla kymmenellä henkilöllä. Viraaliartikkelin kirjoittaminen on myös hyvä idea. Näin ainakin liikenne blogisivustolle on taattu. Toisin sanoen kirjoittajan lienee parasta laatia miellekartta sivustollensa.

Mutta onko menestyminen bloggaajan lähtökohtainen tavoite? Useinhan ajatus blogin pitämisestä lähtee liikkeelle kirjoittamisen pakosta ja tietystä aihealueesta innostumisesta. Voidaan myös miettiä, haluaako bloggaaja, että hänen sivustonsa löytää kaikki ne sadat ja tuhannet tuntemattomat. Pienellä tontilla saa vielä riehua ja räyhätä rauhassa ilman suurempia somekohuja – se etu meillä sentään on!

3. Yrität kirjoittaa kaikkea kaikille. Näin on! Osui arkaan paikkaan. Olen lifestyle-bloggaaja ja kirjoitan kestävästä muodista, lapsiperhearjesta, hyvinvoinnista, matkustelusta ja elämästä ulkomailla. Kirjoitan vielä kahdella kielellä, mutten ole saanut laadittua ammattimaista sivustoa kummallekin kielelle erikseen. Sekavaa touhua, siis.

blogitekstikuva_2

Kasvava lukijajoukko ei siis välttämättä ole hyvä asia. Pitäisi löytää fokus, päättää selkeä aihepiiri ja keskittyä pohtimaan tyypillistä lukijaprofiilia.

4. Tekstisi on ajanhukkaa eli se ei herätä lukijassa tunteita tai kiinnostusta. Pahimmassa tapauksessa tämä tarkoittaa, että lukija on hukannut aikaansa.

Mutta suurin osa menestysbloggaajien teksteistähän on silkkaa täytettä ja ajanhukkaa! Säännöllinen päivitystahti pakottaa bloggaajan rimanalitusteksteihin ja mahtipontisten klikkausotsikoiden näpyttelemiseen. Syntistä!

Juuri tämän kohdan olen pyrkinyt pitämään mielessäni: en tee täytepostauksia, siksi päivitystahti on harvempi. Tästä päästäänkin (5.) säännölliseen julkaisutahtiin. Aloittelevana bloggaajana vielä kuvittelin päivittäväni blogia vähintään kolme kertaa viikossa. Haluaisin pitää ripakasta päivitystahdista kiinni, mutta väliin astuu aina muu elämä: perhe ja työ.

6. Kukaan ei löydä blogiasi ellet mainosta sitä sosiaalisen median kanavilla. Mainostan blogiani ainoastaan Instagramissa. Oman Facebook-sivuston perustamiseen en ole vielä rohjennut – siellä kun seuraajajoukko on ennestään tuttu, ja häpeäverkko laskeutuu helposti harteilleni. Pitäisi uskaltaa olla ylpeä blogista ja mainostaa sitä tuttaville, Konttinen kehottaa. Helpommin sanottu kuin tehty.

Ja toisaalta: entä jos blogi on vielä remonttivaiheessa, kannattaako sillä silloin mainostaa?

7. Olet muiden kopio eli kopiot muiden blogeista ideoita ja ajatuksia etkä suodata niitä tarpeeksi hyvin omaksesi. Konttinen antaa seuraavan terävän neuvon:

blogiteksti_1

8. Et ole kehittänyt blogiasi. Onko blogisi ulkoasu ja esittelyteksti pysyneet samana jo vuodesta toiseen? Kirjoittamisen rinnalla blogisivuston uudistamiseen pitäisi siis varata aikaa, jossa sivusto pysyisi freesinä. Esittelyteksti olisi syytä päivittää muutaman kerran vuodessa. Elämäntilanteet ja asuinpaikat kun saattavat vaihtua tiheään. Lisäksi on hyvä pohtia, millaista ”tarinaa” haluamme itsestämme kertoa.

9. Et kouluttaudu! Bloggaajan on suositeltava osallistua alan tapahtumiin, hankkia itselle sparraaja ja verkostoitua muiden bloggaajien kanssa. Suomessa blogiskene on sen verran pieni, ettei pääsy sisäpiiriin ole edes niin hankalaa. Ei muuta kuin käyntikortteja ojentamaan! Kai sentään ne jo olet painattanut?

10. Et osaa kääntää blogiasi tulovirraksi. Money, money, honey! Onko sinulla jo reippaasti lukijoita, mutta et osaa kääntää sivustoasi rahavirraksi? Konttinen kehottaa miettimään, mitä haluaisit myydä tai suositella ja miten. Sovella tätä taktiikkaa blogissasi. Kyllä se kassa kohta kilisee! Eli myyntitykiksikin on alettava!

Konttisen mukaan ongelmaksi saattaa muodostua myös se, että kirjoittaja bloggaa SEO-optimointi edellä, niin että varsinainen tekstisisältö kärsii. Mielestäni tämä on erityisesti menestyvien lifestyle-bloggaajien ongelma, mikä saa ainakin allekirjoittaneen närkästymään. (Tosin tämä ei vähennä lukijamääriä, päinvastoin!) Sen sijaan näkymättömyyden ongelmana lienee se, ettei bloggaaja hallitse SEO-optimoinnin logiikkaa.

Kun edellä esitettyä listaa käy viivottimen kanssa läpi,  saa huomata, että itse kirjoittamisen ja kuvittamisen sijaan olisi keskityttävä blogin hallintaan kuin yrityksen johtamiseen. Menestyksen eteen on tehtävä töitä, tiedetään! Harvalla meistä on kuitenkaan mahdollista jättää päivätyö ja heittäytyä täysipäiväiseksi bloggaajaksi.

Ja: vaikka kaikki edellä mainitut kohdat pyrkisikin huomioimaan, ei menestys siltikään ole taattu. Sattumalla ja tuurilla on myös osansa.

No niin, salaisuus on selvitetty.

Ei muuta kuin blogin elvyytystalkoisiin!

Suorat tekstilainaukset kuvituskuvissa on Tiia Konttisen.

Pääkuva: Kännykkäräpsy Pariisista.

Lue Konttisen alkuperäinen teksti täältä:

https://www.tiiakonttinen.fi/salaisuus/

Kaipaatko vielä neuvoja?

Lue nämä artikkelit:

Menesty bloggaamalla – 6 syytä yritysblogille

SearchBrain.fi: Luo menestyvä blogi itsellesi tai yrityksellesi

Tekstin on laatinut toimittaja ja bloggaaja,

Satu Adam

 

Mainokset

6 thoughts on “10 syytä, miksi blogi(si) ei menesty

Add yours

  1. Hei Satu, hmm, huomaan että osut arkaan paikkaan, en ollut edes kerinnyt vielä miettimään mainitsemiasi asioita. Kun on ensimmäistä kertaa kirjoittamassa, mietin vain miten saisin sanottua sen miltä tuntuu, kun on pakko kirjoittaa, kaikki muu kyllä unohtui. Kiitos vinkeistä, kouluttautuminen ja verkostoituminen ja bloggaaminen elämäntapana saavat kyllä odottaa, mutta oli kiva huomata, että ammattilaisenkin on hyvä terävöittää tekemisiään aika ajoin. ”Pysy’ freesinä, eikä vain täytteenä”, hyvä oivallus, pitää pitää mielessä. Ja totta on, että miellekartta tai mikä muu kompassin oloinen suuntaa antava apukeino voisi todellakin tehdä terää kirjoittamisen tarkoitusta etsiessä. Kiitoksin
    Päivi Majaniemi

    Tykkää

    1. Itselleni blogin pitäminen lähti juuri kirjoittamisen pakosta, mutta mitä pidemmälle olen edennyt, sitä enemmän olen huomannut, että bloggaajan on osattava operoida nykyisellä mediakentällä. Toisaalta ei siitä mitään haittaakaan ole, että kirjoittaa pelkästä kirjoittamisen innosta, jääpä sitten verkkoon muistijälkiä. Vaikka usein koen rimakauhua siitä, että palaan lukemaan vanhoja kirjoituksiani, on se lopulta kuitenkin palkitsevaa – aikamatkailu menneisyyteen, siis.

      Ei muuta kuin kirjoittamaan!

      Tykkää

  2. Konttisen teesien peilaaminen omaan bloggaamiseen toimi hienosti.

    Käyttämällä omaa blogia ja sen epätäydellisyyttä esimerkkinä sait vältettyä kaikkitietävän opettavaisen sävyn, joka ohjeblogeihin helposti hiipii.

    Blogi voi olla ”sekavaa touhua”, ”vielä remonttivaiheessa” tai kaivata ”elvytystä”.

    Tekstistä välittyi rento asenne bloggaamiseen: Konttisen teesit ovat hyödyllisiä, mutta kirjoittaa voi ja saa muutenkin. Ei tarvitse tavoitella täydellisyyttä.

    Tykkää

    1. Kiitos palautteestasi. Mietin ensin, että onko aiheeni vähän liian lannistava ja masentava. Toisaalta kaikkea ei pidä ottaa niin vakavasti.

      Tykkää

  3. Kiitos, luin postauksesi kuten kehoitit! Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa. Mielestäni on hyvä tavoite, että kirjoittaa siksi että joku varta vasten haluaisi lukea; hakeutua tietoisesti tekstin äärelle. Kuinka monta on riittävästi? Riittääkö yksi lukija, kaksikymmentä, sata? Vai tavoitteleeko sitä, että joku jättäisi kommentinkin? Tätä mietin, kun törmäsin esim. erääseen ansiokkaaseen kirjallisuusblogiin, jota kukaan ei ollut kommentoinut. Riittääkö vaivannäölle kannustimeksi pelkkä tietoisuus, että joku saattaa lukea…? Hyviä pohdintoja…

    Liked by 1 henkilö

    1. Kiva, jos pidit tekstistäni. En ollut ollenkaan varma, että onko se tyyliltään liian lannistava. Sainpa kuitenkin peilattua vähän omia kokemuksiani:)

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: